- Toepasselijkheid
1.1 Toonen Advocatuur is de handelsnaam van de eenmanszaak van advocaat mr. Bas Johannes Petrus Toonen, gevestigd te (5431 SN) Cuijk aan het adres Spinding 3, bij de kamer van koophandel bekend onder nummer 59670371.
1.2 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op iedere opdracht aan Toonen Advocatuur, daaronder begrepen iedere vervolgopdracht of gewijzigde of aanvullende opdracht.
- Opdracht
2.1 Alle opdrachten worden geacht te zijn gegeven aan en aanvaard door Toonen Advocatuur, ook indien het de uitdrukkelijke of stilzwijgende bedoeling is dat een opdracht door een bepaalde persoon zal worden uitgevoerd. De werking van artikel 7:404 BW en 7:407 lid 2 BW wordt uitgesloten.
2.2 Verstrekte opdrachten worden door Toonen Advocatuur uitsluitend uitgevoerd ten behoeve van de opdrachtgever. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden geen rechten ontlenen.
2.3 Bij afwezigheid worden de zaken waargenomen door advocaat mr. J. de Haan en/of mr. I. Bardoel.
- Aansprakelijkheid
3.1 Toonen Advocatuur heeft een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten die voldoet aan de eisen van de VODA. Op eerste verzoek wordt aan belanghebbenden kosteloos een exemplaar van de polis en polisvoorwaarden toegezonden. De aansprakelijkheid van Toonen Advocatuur is beperkt tot het bedrag waarop de beroepsaansprakelijkheidsverzekering in het desbetreffende geval aanspraak geeft, vermeerderd met het krachtens de verzekeringsovereenkomst voor rekening van Toonen Advocatuur komende eigen risico. Voorzover de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van Toonen Advocatuur om welke reden dan ook geen uitkering krachtens bedoelde verzekering mocht geven, of deze geen dekking biedt, is iedere aansprakelijkheid van het kantoor beperkt tot de in rekening gebrachte honoraria met een maximum van € 20.000,00.
3.2 Indien door of in verband met de uitvoering van een opdracht of anderszins schade aan personen of zaken wordt toegebracht, waarvoor Toonen Advocatuur aansprakelijkheid draagt, zal die aansprakelijkheid beperkt zijn tot het bedrag of de bedragen, waarop de door Toonen Advocatuur gesloten algemene aansprakelijkheidsverzekering (AVB) aanspraak geeft, vermeerderd met het eigen risico dat Toonen Advocatuur onder die verzekering draagt.
3.3 Toonen Advocatuur zal bij het inschakelen van derden zoveel mogelijk van tevoren overleggen met de opdrachtgever. Toonen Advocatuur is niet aansprakelijk voor eventuele tekortkomingen van deze derden.
- Honorarium en verschotten
4.1 De kosten van uitvoering van de opdracht door Toonen Advocatuur omvatten het honorarium, vermeerderd met 5% kantoorkosten, en omzetbelasting. Daarnaast zal Toonen Advocatuur de kosten die niet in haar tarieven zijn verwerkt aan de cliënt doorbelasten, zoals (maar niet alleen) reiskosten, griffierecht, procureurskosten, koerierskosten, deurwaarderskosten, vertaalkosten en de kosten van in overleg met de cliënt ingeschakelde derden.
4.2 Tenzij tussen partijen uitdrukkelijk anders is afgesproken of uit de aard van de opdracht voortvloeit, wordt het honorarium bepaald aan de hand van de bestede tijd en het voor de betreffende opdracht geldende uurtarief.
4.3 Toonen Advocatuur is gerechtigd de geldende uurtarieven per 1 januari van elk jaar aan te passen. Vanaf het tijdstip waarop de nieuwe tarieven gelden, zullen óók in lopende zaken vanaf dat moment de nieuwe tarieven in rekening worden gebracht.
4.4 Toonen Advocatuur kan de betaling van een voorschot verlangen. Een ontvangen voorschot wordt in beginsel verrekend met de laatste declaratie.
4.5 In zaken die worden behandeld op basis van door de Staat der Nederlanden gefinancierde rechtshulp geldt het bepaalde in dit artikel slechts voor de kosten die op grond van de afgegeven toevoegingsbeslissing voor rekening van de cliënt komen.
4.6 Bij het administreren van de werkzaamheden wordt geschreven met een minimale tijdseenheid van 6 minuten. Reistijd wordt gefactureerd met een factor van 0,5 over het overeengekomen uurtarief. Bij een overeengekomen vaste prijs zijn de reiskosten en de reistijd inbegrepen.
- Betaling
5.1 Declaraties dienen te worden voldaan zonder korting of verrekening door bijschrijving van het gedeclareerde bedrag binnen 14 dagen na factuurdatum. Bij overschrijding van deze termijn is de cliënt van rechtswege in verzuim en is een vertragingsrente gelijk aan de geldende wettelijke rente verschuldigd. Alle kosten aan de zijde van Toonen Advocatuur in verband met niet-tijdige betaling door opdrachtgever zijn voor rekening van opdrachtgever.
5.2 Indien de opdrachtgever meent dat hij niet tot betaling van een bepaald in rekening gebracht honorarium gehouden is, dient hij dit binnen 14 dagen na de desbetreffende factuur schriftelijk en gemotiveerd te laten weten aan Toonen Advocatuur.
5.3 Bij niet tijdige betaling is Toonen Advocatuur gerechtigd om de uitvoering van de opdracht per direct op te schorten dan wel te beëindigen, behoudens indien de zaak wordt behandeld op toevoegingsbasis.
- Klachten en geschillen
6.1 Elk geschil tussen opdrachtgever en opdrachtnemer kan worden voorgelegd bij de civiele rechter.
6.2 De kantoorklachtenregeling maakt deel uit van deze Algemene Voorwaarden en is als zodanig integraal opgenomen als bijlage 1 bij deze Algemene Voorwaarden.
- Overige
7.1 Niet alleen Toonen Advocatuur, maar ook alle personen die bij de uitvoering van enige opdracht van een opdrachtgever door Toonen Advocatuur zijn ingeschakeld kunnen op deze Algemene Voorwaarden een beroep doen.
7.2 Op de rechtsverhouding tussen Toonen Advocatuur en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing. Geschillen voortvloeiend uit of in verband met een met of door Toonen Advocatuur gesloten overeenkomst van opdracht zullen uitsluitend worden beslecht door de civiele rechter in het arrondissement Oost-Brabant.
7.3 Alle vorderingsrechten en andere bevoegdheden uit welken hoofde dan ook jegens Toonen Advocatuur in verband met verrichte werkzaamheden vervallen in ieder geval één jaar na het moment waarop de betrokkene bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.
Kantoorklachtenregeling Toonen advocatuur
- Begripsbepalingen
In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder:
– klacht: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de cliënt jegens de advocaat of de onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van de declaratie, niet zijnde een klacht als bedoeld in paragraaf 4 van de Advocatenwet;
– klager: de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht kenbaar maakt;
– klachtenfunctionaris: de advocaat die is belast met de afhandeling van de klacht;
- Toepassingsbereik
2.1 Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht tussen Toonen advocatuur en de cliënt.
2.2 Advocaat mr. B.J.P. Toonen draagt zorg voor klachtafhandeling conform de kantoorklachtenregeling.
- Doelstellingen
Deze kantoorklachtenregeling heeft tot doel:
- het vastleggen van een procedure om klachten van cliënten binnen een redelijke termijn op een constructieve wijze af te handelen;
- het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van cliënten vast te stellen;
- behoud en verbetering van bestaande relaties door middel van goede klachtenbehandeling;
- medewerkers te trainen in cliëntgericht reageren op klachten;
- verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van klachtbehandeling en klachtanalyse;
- Informatie bij aanvang dienstverlening
4.1 Deze kantoorklachtenregeling is openbaar gemaakt (bijgevoegd als bijlage bij de Algemene voorwaarden). De advocaat wijst de cliënt voor het aangaan van de overeenkomst van opdracht erop dat het kantoor een kantoorklachtenregeling hanteert en dat deze van toepassing is op de dienstverlening.
4.2 Toonen advocatuur heeft via de algemene voorwaarden opgenomen bij welke onafhankelijke instantie een klacht, die na behandeling niet is opgelost, kan worden voorgelegd ter verkrijging van een (bindende) uitspraak en heeft dit bij de opdrachtbevestiging kenbaar gemaakt.
4.3 Klachten als bedoeld in artikel 1 van deze kantoorklachtenregeling die na behandeling niet zijn opgelost (kunnen) worden voorgelegd aan de civiele rechter.
- Interne klachtprocedure
5.1 Indien een cliënt het kantoor benadert met een klacht, dan wordt de klacht doorgeleid naar advocaat mr. J. de Haan, die daarmee optreedt als klachtenfunctionaris.
5.2 De klachtenfunctionaris stelt degene over wie is geklaagd in kennis van het indienen van de klacht en stelt de klager en degene over wie is geklaagd in de gelegenheid een toelichting te geven op de klacht.
5.3 Degene over wie is geklaagd tracht samen met de cliënt tot een oplossing te komen al dan niet na tussenkomst van de klachtenfunctionaris.
5.4 De klachtenfunctionaris handelt de klacht af binnen vier weken na ontvangst van de klacht of doet met opgave van redenen mededeling aan de klager over afwijking van deze termijn met vermelding van de termijn waarbinnen wel een oordeel over de klacht wordt gegeven.
5.5 De klachtfunctionaris stelt de klager en degene over wie is geklaagd schriftelijk op de hoogte van het oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van aanbevelingen.
5.6 Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld, tekenen de klager, de klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd het oordeel over de gegrondheid van de klacht.
- Geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling
6.1 De klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd nemen bij de klachtbehandeling geheimhouding in acht.
6.2 De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de kosten van de behandeling van de klacht.
- Verantwoordelijkheden
7.1 De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor de tijdige afhandeling van de klacht.
7.2 Degene over wie is geklaagd houdt de klachtenfunctionaris op de hoogte over eventueel contact en een mogelijke oplossing.
7.3 De klachtenfunctionaris houdt de klager op de hoogte over de afhandeling van de klacht.
7.4 De klachtenfunctionaris houdt het klachtdossier bij.
- Klachtregistratie
8.1 De klachtenfunctionaris registreert de klacht met daarbij het klachtonderwerp.
8.2 Een klacht kan in meerdere onderwerpen worden ingedeeld.